夏の家

エリック・グンナー・アルプルンドは北欧の近代建築運動の指導的建築家で、
代表作の森の火葬場は世界遺産にもなっている。
ガラス張りの白い近代建築のお手本のような作品もあるが、
その真骨頂は伝統と土着性を融合させた人間味あふれる建築だ。
アスプルンドの代表作である夏の家は、極めて控えめなただずまいで海辺に建っている。
海岸沿いのゆるやかな傾斜地に地面に沿うように低く建つ。
切り妻屋根をのせたヴォリュームは海岸線に対して妻面を向けている。
平面を向ければ、大いに眺望を確保できようが、
ひっそりと妻面の窓から海を望む。
海に面するリビングのその窓はここという景色をきりとって
そこにたたずむ人に絶妙の眺望を提供する。
配置は、それらを計算しつくして決められている。
一見、何の変哲もない農家風の住宅には
北欧近代を代表する建築家の溢れんばかりのアイデアが詰め込まれている。

 

SUMMER HOUSE [ Oct 28 2009 by AO ]

 

Erik・Gunner・Asplund is a leading architect in modern architectural  movement in Nordic, and his masterpiece "Woodland Crematory " is a world heritage.
Among his works, there is such a white glazed building as a typical  model of modern architecture, but, quintessence of his works is full of  humanity which is made by fusing tradition with and natural background.
Summer house which is also one of the famous his projects stands on seaside so reservedly.
It stands low along the ground on gentle slope alongside seashore.
Gable roofed volume turns one side of gable to face against the shoreline.
If it turns to face against the front, it could secure the full nice view, but, one commands the view of sea stealthily through the window on one side of gable. That window of living room which faces against the sea provides a superb view to people standing there by framing up the aimed landscape on the window.
Arrangement is decided based on an elaborate calculation.
In the plain residential house which looks like a farmhouse at a glance, plentiful ideas of leading architect representing the modern Nordic   architect are fully crammed up.
神戸大阪設計事務所

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