アフリカ 展

セバスチャン・サルガドの「アフリカ」展をみた。
サルガドはアフリカの内戦、災害による飢餓、貧困、
また、美しい大自然、動植物を撮りつづけてきた。
アフリカの現実を知る上での一級の資料としての価値だけでなく、
写真のもつ美しさに心うたれる。
作品集のあとがきに、ある評者が
サルガドは神様だから、生半可にまねをしようなどと思わないことだと、書いていた。
その写真はまさに神業だと思えた。
絶望的な苦しさを顔にあらわした人々。
重々しい装飾を腕や首に重ねて、赤子を背負ってりりしく立つヒンバ族の女性。
円形の水面の向こうからこちらをじっと見つめるチーター。
はたまた、峰が鋭く屹立する砂漠の丘陵。
現代社会とは切り離された太古から続くアフリカの姿がそこにある。
生きることの根源的な姿が美しく切り取られたその一瞬に
ただただ圧倒される。

 

EXHIBITION "AFRICA" [ Nov 18 2009 by AO ]

 

I visited the exhibition named "Africa" of Sebastiao・Salgado.
Salgado has successively been taking those photographs of domestic wars, starvation caused by disaster, poverty, beautiful great nature, animals and plants.
These photographs are not only valuable as first class data to recognize the reality of Africa but also we are certainly touched by the beauty that these photographs show.
A certain critic once wrote in a postscript of his collection book saying that nobody should not try to copy his photographs superficially, So Salgado is God.
These photographs made me feel that they are works of God without doubt.
Those people expressing desperate tortures on their faces, A woman of Himba tribe standing boldly with a baby on her back putting on solemn ornaments one above the other, Cheetah gazing at us from across a circular water surface in addition to A peak of a hill standing sharply in the desert, these reflect there the figure of Africa continued from pre-historic times which are separated from modern society.
I am heavily overwhelmed by the instant moment cut out beautifully from fundamental figure to strive for living.
神戸大阪建築家

前へトップページ次へ | AO | 2009/11/18