バブル建築

あるホテルを訪ねる機会があった。
40階を越える超高層ビルまるごとホテルという規模で、
エントランス、ロビーまわりもともかく大きい。
大きいことはひとつの価値で、豪華さを演出するうえで、
一定の効果があることがわかる。
目玉はエレベーターホールで、建物最上階まで吹抜けになっていて、
そのスケールには圧倒される。
さらに驚くのが、その吹抜けをパンテオン調のドームが覆っていて、
ドームの頂部の丸孔から40階分の吹抜け越しに光が注ぐという演出だった。
キッチュなデザインもここまで堂々とすると圧巻だ。
EVも建設当時の時代を表現するようにインテリアがギラギラしていた。
キッチュとギラギラの組み合わせは妙に腑に落ちる。
正統な建築教育のなかでは登場しないデザインが大資本下でつくられているのが現実で、
それは、当時の社会が生み出したものなのだろうと思う。

 

BUBBLE  ARCHITECTURE [ Nov 25 2009 by AO ]

 

I had an opportunity to visit a certain hotel.
This hotel having a scale of over 40 stories and whole of this super tall building is composed of all hotel rooms and entrance and lobby area is
large enough without exaggeration.
Largeness is one of the value and it is understandable that largeness also has a certain effectiveness in producing the gorgeousness.
Most outstanding feature was the elevator hall, and I was overwhelmed by its scale having a big atrium open up to the top floor of the building. And, what astonished me even more was such demonstration as the atrium is covered by a dome in a style of Pantheon and from a circular hole on the top of the dome, light beam is coming in through atrium as high as 40 stories.
Kitsch design is so great if it comes up to this extremity without hesitation.
The interior of EV was glaring as if it represents the age of construction.
Combination with kitsch and glaring was strangely convincing to me.
Reality is that such design as never been taken up in orthodoxy architectural education was actually created under big capitalism and I think that such design was produced by the society at that time.
六本木設計事務所

前へトップページ次へ | AO | 2009/11/25