本物志向

ある記事にこう書いてあった。
「幼少の頃に過ごした家が、人間の感性の形成に大きく関わる」。
具体的に昔と今の仕上材の違いを例に挙げ、
本物に触れることがいかに大切であるかを説いていた。
建築における本物志向とはなにか。
例えば身近な木材を例にとってみる。
実物の木の角材とプリントシート貼の鋼管を離れたところから見比べる。
見分けがつかないという人もたくさんいるだろう。
しかし、そんな彼らも手に触れるとどうか。
言うまでもなく一目瞭然、それらは決定的に違う。
木は温かい。それは木の内部には無数の導管が通っており、
たくさんの空気を内包しているからである。
素材は多くの情報を発信し、人は感性でそれを感じ取れる。
建築における本物とは、そういった素材の持つ本質やコンテクストを汲取ってどう扱うかというところにある。
豊かさの本質にも同じことが当てはまる。

 

INCLINATION TOWARD REAL THING [ Mar 25 2010 by SF ]

 

In a certain article, I found a comment written as follows:
"A house in which one's infancy was spent would greatly affect the formation of his (her) sensitivity."
The comment explained how it is important for one to touch real thing.
By taking up an example definitely the difference of finishing materials in old time and today. 
What is the inclination toward real thing in architecture?
For an example, just let's take up wood materials at hand and compare real square lumber and steel pipe with print sheet from some distance.
There would be many people who cannot distinguish which is which.
But, when they touch these materials by their hands, what will happen?
Needless to say, the definite difference can obviously be recognized.
Wood is warm. This is because, inside a wood, numerous vessels run and contain much air.
Materials send a lot of information and one can feel them with his (her) sensitivity.
Real thing in architecture lies in how to draw and treat essence and context which materials have.
Same thing can also be applied to essence of richness.

六本木建築家

前へトップページ次へ | SF | 2010/3/25