州浜と築山

重森三玲は造形のテーマとして
永遠のモダンという言葉をつかったそうだ。
確かに古典的な日本庭園との違いはモダンという言葉に集約しそうだが、
そのイメージを生み出しているのが
州浜と築山ではないかと思う。
ごつごつとした敷石がやわらかい曲線に縁取られ、
築山とともに地組みを構成している。
それらは石組みのための背景となる黒子的装置なのだろうが、
強烈な造形の石組みには気圧されてしまって、
足元のやわらかい曲線と苔のこんもりとした緑が心地よく感じる。
三玲の枯山水に多用された州浜の曲線は
書院の襖のパターンにも登場し、
三玲のトレードマークともいえる造形だろう。

 

SHOAL AND MINIATURE HILL [ May 19 2010 by AO ]

 

It is said that Mirei Shigemori used a term "Eternal Modernity" as a theme of plastic art.
Certainly, the difference between his works and classical Japanese gardens can be integrated into a word "modern" but I think what would bring about such an image might be shoal and miniature hill.
Pavements spread with rugged rocks are trimmed by soft curbed lines at the feet, composing a ground together with miniature hill.
They may function as a prompter in the backdrop for composition with stones, but, being overwhelmed by its stone composition which represents intense plastic art, we feel rather comfortable to see soft curbed lines and thick green moss.
Curbed lines used in various ways for "Karesansui" (a garden representing the symbolic sea and mountain composed of stones, sand, and trees without using water) appear even in the pattern of Byobu (Japanese door) in the study and it represents a plastic art that could be said as Mirei's trademark.
(六本木)+(設計事務所)

前へトップページ次へ | AO | 2010/5/19