河井寛次郎記念館

河井寛次郎記念館を訪ねた。
かつての住まいが記念館として開放されている。
室内には強烈な造形があふれて、独特の世界がひろがっている。
河井寛次郎は近代を代表する陶芸家で民芸運動の指導者の一人としても知られるが、
自ら設計したこの記念館をたずねて、建築の非凡さにも驚いた。
配置計画が秀逸だ。
母屋の南に東西に長い庭をとり、
庭を囲うように陳列室を兼ねた回廊が西面と南面にめぐり、
1m程高い位置にある東側の陶房に繋がる。
限られた土地の中にプライベートな外部空間が十分な広がりをもって確保されている。
建築はこの中庭に開かれ、室内には光と風が取り込まれる。
タウンハウスのお手本のような設計だ。
母屋の2階の東北の隅の間はとくに気持ちがよい。
2面に水平に大きな開口がとられたすこぶる開放的な間で、
一段上がった畳敷きの床につい寝転びたくなる。
床のつくりかたが面白い。
各室高低差を設けて変化をつけ、
室の性格に応じて、畳敷き、板敷き、土間を巧みに使いわけている。
庭の東にはたった2畳のはなれがあり、
一人瞑想するにはもってこいの間だ。
遊び心にあふれた楽しく快適な住まいだ。

 

MEMORIAL MUSEUM OF KANJIRO KAWAI [ Jun 09 2010 by AO ]

 

I visited The Memorial Museum of Kanjiro Kawai.
His former residence is now opened to public as the memorial museum.
Within a room, various intense artistic products are filling which produces a spread unique world.
Kanjiro Kawai is leading ceramist representing modern times and is also known as a leader of craft art movement.
When I visited this museum that he himself had designed. I was surprised at his extraordinary talent of architecture.
His layout plan is so superb.
On south side of main building, a long garden is placed in east-west direction, and a corridor functioning also as a showroom is arranged like surrounding the garden from both west and south sides, which is connected to a ceramic kiln placed on 1 meter higher level on east side of the main building.
A private outer space is secured with enough expansion in the limited site.
The building is opened toward the court, taking light and wind into the room.
It is the design like a model of a town house. Especially, the room at the corner of east and north sides on the second floor makes us feel most comfortable.
That is a quite friendly open room with large openings at two sides on horizontal level and we feel just like lying on the tatami floor arranged one step higher.
大阪+建築家

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